Online reklama - kde začať

Dušan Deván
obchodný riaditeľ

#online marketing
#online

Svet online marketingu ponúka nekonečné množstvo možností. Každý deň niekto hlasno kričí, že jeho riešenie zmení svet. V tomto svete je ľahké nechať sa uniesť niečim, čo znie lepšie, ako v skutočnosti funguje. 

Pripravili sme pre Vás základný postup, pri ktorom zdravý sedliacky rozum víťazí nad hystériou a sleduje v prvom rade záujem firmy.

0. URČITE SI CIEĽ

Začíname bodom nula, lebo cieľ je to, čo by ste mali brať do úvahy pri každom ďalšom bode a položiť si otázku: Ako mi toto môže pomôcť dosiahnuť môj cieľ.  Jasné, že cieľ je úspešná a hodnotná firma, ktoré je využíva online prostredie tak pri získavaní nových zákazníkov, ako aj pri udržiavaní vzťahov, ideálne priamo v online prostredí tvorí tržby a zisk. Ale treba byť trochu konkrétnejší, aj keď ni príliš. Na začiatku stačia tri základné otázky.

KTO? Na koho sa idete zamerať? "Všetci" nie sú cieľová skupina. Teda ak nemáte miliónové rozpočty. Takže namiesto toho, koho všetkého by ste si ŽELALI mať za zákazníka, si odpovedzte realisticky na otázku: "U koho mám NAJVAČŠIU ŠANCU?"

ČO? Obdobne ako v predchádzajúcej otázke, povedzte si aký produkt má najväčšiu šancu. A prípadne si povedzte čo je Váš prvý produkt pre nového klienta, s ktorým začínate. Spomeňte si na stratégiu "lacného rožka", ktorými sa hypermarkety pretekajú, aby Vás dostali k sebe do predajne a tam kúpite vždy viac, než ste pôvodne zamýšľali.

AKO? Ako sa má k Vám zákazník dostať? Aby ma poznali a spomenuli si na mňa v správnom čase? Aby som získal kontakt na potenciálnych zákazníkov a kontaktoval ich priamo? Aby prišli ku mne do predajne? Zavolali? Napísali mail? Nakúpili online? A ak to viete, položte si ďalšiu otázku: Ak viem čo je posledný krok, aký má byť predposledný? A prípadne - ten pred ním?

Otázok, ktoré si viete už teraz položiť a dať si do Vašej stratégie je veľa. Chýba tu napríklad Kedy a Kde? Ale v online to nefunguje a nikdy nebude fungovať tak, že si zadáte cieľ a pôjdete na ňom roky, ba ani mesiace. Skôr je to tak, že urobíte krok, uvidíte kam to smeruje a budete to korigovať. A keď dostanete na koniec tohto zoznamu, určite svoje Vaše prvotné odpovede nahradíte lepšími a overenejšími.


1. NAJPRV UROBTE TO, ČO SA DÁ UROBIŤ ZADARMO

Skôr než miniete prvé euro, pozrite sa na to, čo všetko sa dá urobiť zadarmo. Tento bod je veľmi dôležitý. Nie preto, aby ste pri ňom zostalo. Ale aby ste skutočne míňali peniaze len na to, čo treba. Teda na to, čo sami neviete a potrebujete, alebo na to, čo niekto urobí rýchlejšie a lacnejšie ako vy sami. Preto najlepší prvý krok je Váš zoznam ONLINE ZADARMO

Sem patrí predovšetkým:

- Google My Business - bezplatbný profil na mapách Google, ktorý vás dostane aj do vyhľadávania na Google - ak nieto napíše názov Vašej firmy alebo hľad Váš produkt či službu vo vašom meste či regióne

- Facebook a Instagram profil - skôr než máte vlastnú stránku, môžete publikovať na facebooku či instagrame. Ak iba začínate, je to miesta, kde sa dajú publikovať príspevky o tom AKO niečo robíte a príspevky o výsledkoch vašej práce so spokojnými zákazníkmi. Cieľ je dokladovať Vašu odbornosť a kopetentnosť. 

- Emailová databáza - Ak máte tovar alebo službu založenú na opakovaných predajoch, emaily sú a budú chlebom a vodou každého online marketingu. Ale pozor! Nikdy neposielajte hromadné zákaznícke emaily z vašej bežnej emailovej adresy. Riskujete, že sa dostanete na čierne listiny a potom aj vaša bežná pošta skončí v lepšom prípade v priečinku nevyžiadaná alebo Spam, v horšom nedoručená. Väčšina emailových služieb ako mailchimp alebo sendinblue má svoje bezplatné plány, pri ktorých sa s obmedzeným množstvom prijímateľov a bez niektorých top funkcií viete slušne rozbehnúť zadarmo.

- Zamestnanci, zákazníci, priatelia - tí všetci majú svoje facebookové a instagramové profily, kde Vás môžu zadarmo podporiť. Tým, že budú zdieľať autentický momenty dokladajúce, aká ste firma - možno to bude viac o odbornosti, možno o ľudskom prístupe....dôležité je,aby to bolo autentické. Ak to bude navyše zaujímavé, vtipné alebo bude vzbudzovať emócie, sociálne siete dokážu šíriť silný obsah zadarmo a Váš dosah môže rásť exponenciálne.


2. SPUSTITE WEBSTRÁNKU ALEBO E-SHOP

Niektoré firmy sa hneď vrhnú do plateného online marketingu, najmä do boostovania facebookových príspevkov, kde ich uchváti pomer ceny a dosahu príspevkov, či užívateľsky jednoduché nastavenie cielenia. Do doby, kým budete mať svoj web je to akceptovateľná cesta, ale web naozaj treba. Tu sú základné dôvody prečo potrebujete webstránku:

- aby vás ľudia našli cez Google, aj keď nebudú zadávať meno Vašej firmy, ale budú hľadať to čo ponúkate

- aby ste vyzerali pred potenciálnym zákazníkom dôveryhodne - a na to potrebujete o sebe povedať viac ako dovolí bezplatný profil Google My Business

- aby ste mali (na rozdiel od sociálnych sietí) miesto, kde budú všetky dôkazy vašej kompenentosti zachované trvalo a nie len na okamih aktuálnosti feedu

- aby mali potenciálni zákazníci kde získať všetky informácie, ktoré sú nevyhnutné pred tým, než sa stanú Vašim klientmi.

Bez vlastného webu ste však niečo ako onlajnový bezdomovec. Prinajlepšom pouličný predavač postávajúci na rohu, ktorý sa vie so zákazníkmi dohadovať iba na ulici. Ak toto nie je cesta Vášho biznisu v reálnom svete, nemala by byť ani v online.

Ako teda jednoducho a lacno pripraviť stránku alebo eshop. Máte 3 možnosti

1. využiť cloudové služby ako wix alebo weebly a jednoduchý statický web si poskladať ako stavebnicu z lega. Obdobne je to aj pri eshope: pripravili sme pre vás článok obsahujúci prehľad platforiem, kde si sami vyskladáte  rýchly a lacný eshop.

2. ak ste skúsenejší, môžete si trúfnuť urobiť vlastný web, ideálne na wordpresse, čo je dnes najrozšírenejšia a najjednoduchšia platforma pre malé weby. Možno si zaplatíte jednorazové náklady na nejakú témy, obrázky alebo pluginy, väčšinou sú to však desiatky eur. Ak sa obídte bez nich, vystačíte si s pár eurami mesačne za hosting. Ak máte trochu viac technických zručností, pridáte si do wordpressu plugin pre eshop (napríklad woo-commerce) a máte eshop.

3. ak chcete zložitejší web alebo nemáte ani minimálne technické zručnosti, dajte si web urobiť profesionálom. Ak bude Váš online biznis rásť, skôr či neskôr sa k tomu určite dostanete, tak prečo nie hneď na začiatku. Odporúčame však nechať si ho robiť na nejakej známej a používanej platforme ako je wordpress, aby ste jeho riadenie vedeli prevziať sami alebo v prípade potreby presunúť na niekoho iného. To istá platí aj o eshope. Okrem už spomínaného woo commerce patrí medzi používané platformy napríklad prestashop.

Spolu s webom či eshopom budete potrebovať ešte jednu vec - tzv. on-site SEO. Teda urobiť web tak, aby ste boli vyhľadateľný a čitateľný nie len pre ľudí, ale aj google.  Základné nastavenia poskytuje každá služba, ale tu už sa dostávame do bodu, v ktorom sa bez odborníkov, špeciálnych kurzov alebo hlbšieho štúdia webových zdrojov nezaobídete.

Posledným krokom je meranie - aby ste vedeli aspoň základné dáta o tom, ako sa Vášmu webu darí a čo Vám v online funguje, dajte si na web Google Analytics. A opäť - choďťe na školenie, čitajte webové zdroje alebo si nájdite odborníkov, ktorí Vám povedia, čo Vám tie dáta z meraní hovoria,


3. ZÍSKAJTE RELEVANTNÚ NÁVŠTEVNOSŤ

Máte stránku. Fajn. A teraz zabezpečiť, aby sa o tom niekto dozvedel. Ale nie hocikto. Ľudia, ktorí sa zaujímajú o produkty a služby, ktoré ponúkate. Kde ich zohnať? Ak nechcete sedieť so založenými rukami a dúfať, že Vám ich donesie bezplatné vyhľadávanie (čo bude trvať mesiace, ale nemusí sa bez investícií podariť nikdy), tou najlepšou cestou je Google Ads. Ľudia, ktorí hľadajú v Google presne to, čo vy ponúkate, uvidia Vašu reklamu medzi prvými štyrmi pozíciami v Google. Nie je náhoda, že tieto štyri pozície pokryjú celú prvú obrazovku vo výsledkoch vyhľadávania.

Ak máte e-shop, k týmto možnostiam sa pridáva ešte kampaň Google nákupy a porovnávače cien, minimálne Heureka.

optimalizácia kampaní by mala trvať maximálne niekoľko týždňov. Potom by už mal začať Váš web už plniť ciele, ktoré ste mali.


4. OPTIMALIZUJTE, ALE NIE LEN STRÁNKU

Pokračujeme v poslednej vete - Na webe máme relevantnú návštevnosť: Ľudí čo hľadajú na google alebo heureke náš produkt a zaujali sme ich. Stanú sa našimi zákazníkmi? Všetci určite nie. Priemerná úspešnosť webu pri premene "návštevníka" na "zákazníka" sa pohybuje medzi 1 a 5%. Akékoľvek je vaše číslo, treba sa zamýšľať, ako ho zlepšiť. Časť sa dá vylepšiť zvýšením relevancií kampaní z predchádzajúceho bodu, časť je len o tom, čo je na web. Sú tam naozaj všetky informácie, aby sa zákazník mohol rozhodnúť práve pre Vás? Ak bol na google alebo heureke (a to bol skoro každý), asi tam našiel nie len Vašu stránku a nie len Váš produkt. Porovnáva.

V tejto fáze sa však nezameriavame len web. Čo samotný produkt? Poskytuje potenciálnemu zákazníkovi niečo čo je lepšie ako konkurencia? A čo dostupnosť? Nie je to prekážka? Aký je imidž firmy? Otázok je veľa a zďaleka nekončia len pri webstránke. Pre viacerých klientov je toto bod, kedy prehodnocujú produktovú skladbu - vypúšťajú to čo im nefunguje a sústreďujú sa na to čo ide dobre.


5. SEGMENTÁCIA - KOMUNIKUJTE S ODLIŠNÝMI SKUPINAMI ODLIŠNE

Ak už vieme, že mám produkt, webstránku, firmu aj distribučný kanál, ktoré spolu fungujú, má zmysel začať robiť skutočný online marketing. Rozdelíme si publikum segmenty - na tých, čo nás ešte nepotrebujú, ale sú v našom hľadáčiku, tých čo sa zaujímajú, ale ešte len pripravujú na nákup. tých, čo si vyberajú až po zákazníkov, ktorí už nakúpili a ktorí nás vedia odporúčať ďalej. Toto je len veľmi jednoduché členenie, pri konkrétnej firme s konkrétnym produktom sa dá ísť do väčšieho detailu, členiť to podľa typu produktu či typu zákazníka. Následne si povieme kde a ako každý segment zachytíme technicky, čo a ako mu chceme komunikovať a aký to má mať výsledok. A robíme niekoľko, prípadne aj desiatky kampaní. Od Google, cez Facebook a Instagram, po bannery na weboch, videá na youtube až po cenové porovnávače či siete pre affiliate marketing. Od budovania značky, cez aktívnu a intenzívnu komunikáciu s pravdepodobnými zákazníkmi, až po starostlivosť a preukazovanie záumu o tých, ktorí už zákazníkmi sú. Stále budem zlepšovať SEO, už nie len on-site a konverzie budeme sledovať nielen na jednom mieste na stránke, ale urobíme množstvo mikrokoverzií, cez ktoré sa budú "chladní" kandidáti na zákazníkov meniť na "horúcich" kandidátov až po zákazníkov.


6. NIELEN REKLAMA PRINÁŠA ZÁKAZNÍKOV: CONTENT MARKETING a INFLUENCERI

Ak sme sa dostali až sem, kampane samotné nám prestanú stačiť. Budeme sa chcieť dostať k zákazníkom bližšie. To sa dá cez články s návodmi a radami, cez budovanie reputácie, cez užitočné videá, či cez odborníkov, ktorým ľudia veria. Alebo neodborníkov, ktorým (najmä tí mladší)...tiež veria. Už dávno pred online sa tomu venovali agentpry public relations. Teraz majú k tomu oveľa väčšie možnosti

Niektorí tvrdia, že by sme to mali robiť už skôr a že tieto formy reklamy sú oveľa lepšie ako reklama. Že máme potenciálnym zákazníkom nevtieravo poskytovať užitočné informácie o nás a našich produktoch a počkať, kým sa sám na ich základe sám rozhodne (inbound marketing) a nie "tlačiť" na ľudí cez reklamy (outbound marketing). Niekde to platí inde nie. Naše odporúčanie je v tomto jednoznačné a v súlade so sedliackym rozumom - Najprv treba urobiť segmentáciu a až potom sa rozhodnúť aký content a cez koho chcem ku každému segmentu dostať. A áno, vôbec to nemusí byť platená reklama. Ale aj tento obsah bude niečo stáť. Takže je to len otázka, čo sa viac oplatí.


7. SPÄŤ DO REALITY - PREPOJENIE ONLINE A OFFLINE

Zatiaľ chvalabohu nie sme čisto digitálne tvory, ale takmer niekto už nie je ani čisto offline tvor. Obidva svety sa nás dotýkajú, pôsobia na nás, rozhodujeme sa podľa toho, čo v nich zažívame, v oboch nakupujeme. Obdobne ako predchádzajúci bod, aj tento je u viacerých potrebné riešiť oveľa skôr. Áno, určite nie je významom posledný a ak ho budete riešiť priebežne, bude to lepšie. Aj tu je dobré vedieť najprv niečo o segmentácii a až potom vymýšľať konkrétne kroky. A aké môžu byť?

- prepojenie s inými formami reklamy

- prepojenie s našou predajňou

- prepojenie s možnosťami partnerov - distribútorov, dodávateľov, zákazníkov, pri ktorých naša online sila pomôže nielen nám, ale aj im

- zorganizovanie špeciálnej udalosti pre potenciálnych či existujúcich zákazníkov

- charitatívne či dobrovoľnícke akcie, ktoré budú zlepšovať naše dobré meno a zapojíme do nich zákazníkov

Možností je tiež oveľa viac. Presnejšie sa s tým dá pracovať, ak má firma lojalitný systém a zákazník sa identifikuje v kamennej predajni rovnako ako na webe. 



Tip na záver:

Nie ste si stále istý kde začať?

Pripravíme vám zadarmo analýzu vyhľadávania v Google. Bude urobená presne na potreby Vašej firmy a povie Vám o vašom potenciáli v online viac ako čokoľvek iné.

Ak máte o ňu záujem, stačí kontaktovať našich obchodných zástupcov priamo vo vašom regióne a požiadať o ňu. Alebo vyplniť formulár na našej stránke

Aký podklad budeme od Vás potrebovať:

- vašu www stránku

- www stránky konkurencie

- slová a výrazy, ktoré pomenúvajú vaše výrobky a služby, prípadne problémy, ktoré riešia a vaše výrobky a služby sú na ne riešením (napríklad ak ste inštalatér, tak aj "pokazený prívod vody")

- výrazy, ktoré by sa mohli medzi ne zamotať a naznačujú, že dotyčný chce niečo iné ako ponúkate

- región, ktorý je pre Vás zaujímavý

- ak už máte nielen stránku, ale aj Google Analytics alebo Google Search Console účet, udeliť prístup doň používateľovi s mailom rgnprss@gmail.com