Koľko stojí reklama na Google?

Dušan Deván
obchodný riaditeľ

#

Byť na prvých pozíciách vo výsledkoch vyhľadávania Google je pre každého podnikateľa veľké plus.  Zistite koľko to bude stáť.

Slovensko je internetovo rozvinutá krajina. V roku 2018 sa viac ako 68% ľudí pri rozhodovaní o nákupe obrátilo na Google. Otvorilo známu adresu www.google.sk a napísalo to, čo chcú kúpiť. Väčšina z nich z mobilu. Nebehali po meste od obchodu k obchodu. Sedeli doma a rozhodovali sa. Našli tam Vás?

Domácky test

Nie je ťažké zistiť, čo vidia ľudia v google. Výsledky sú síce personalizované, ale s miernymi odchýlkami sa to dá. Otvorte si svoj browser a v ňom anonymné okno (v prehliadači chrome stlačte naraz ctrl+shift+n, vo firefoxe a edge stlačte ctrl+shift+p). Otvorte si v tomto okne stránku google.sk a dajte vyhľadávať váš produkt alebo službu. Alebo problém, ktorý riešite. Ak uvidíte linku na svoju stránku, je to fajn. Ak nie, niečo nie je v poriadku. teda, pokiaľ naozaj chcete, aby si Vás zákazníci našli.

Zadarmo či platené?

V Google sú prvé štyri pozície platené. Nie je náhoda, že sú štyri - presne toľko odkazov sa totiž vojde vo väčšine počítačov na prvú obrazovku. Na mobile sú to 2-3 posunutia  obrazovky. Je to presne tá oblasť, ktorá zaznamenáva najviac klikov. Ak by to platilo pre piaty odkaz, Google ako súkromná firma by určite spoplatnil aj ten. Nestalo sa, nie je ťažké uhádnuť prečo.

Prvý neplatený odkaz je pri kľúčových slovách, kde je boj o zákazníka piaty. Na to, že je zadarmo, je z neho každý klik dobrý. Ale ... je až piaty. V každom konkurenčnom segmente prebieha tvrdý boj aj o túto, piatu pozíciu. Cez techniky spadajúce pod oblasť SEO. Každý, kto sa tomu venuje vie, že ani to nie je zadarmo. Akurát namiesto Google platíte SEO expertovi.

Ak nevidíte 4 platené odkazy, môže to byť z dvoch dôvodov: Buď je o vami zadaný výraz menší záujem zo strany existujúcich inzerentov ako je počte vyhľadávaní alebo ste už toľko krát na platený odkaz neklikli, že to algoritmy google vzdali a povedali si o Vás, že asi daný produkt nechcete.

Pozor na šmejdov

Ak sa rozhodnete, že chcete, aby Vás Vaši potenciálni klienti našli, je čas postarať sa o reklamu v Google. A v tomto momente prichádzajú na scénu internetoví šmejdi. Veľmi sa nelíšia od tých, čo predávajú starým ľu´dom predražené hrnce a vyhrievané ovčie rúno. Ako ich poznáte?

Tí úplne najbezočivejší šmejdi Vám sľúbia prvú pozíciu v Google a povedia cenu. Každý, kto aspoň trochu rozumie online, hneď vie, že má dočinenia so šmejdmi. Poradie vo výsledkoch vyhľadávania nezáleží len od ceny a znenia reklamy. Google berie do úvahy aj vašu stránku, presné znenia výrazu zapísaného do vyhľadávania či dáta, ktoré ma o užívateľovi. A to nedokáže ovplyvniť žiaden klient. A k tomu všetkému - to isté vie a robí aj vaša konkurencia a Google algoritmy porovnávajú, ktorý inzerent a návštevník majú optimálnu zhodu vo všetkých. A ak to nevyjde, skúša iné. Ak Vám niekto sľúbi prvú pozíciu v Google, okamžite od neho utekajte.

Druhá skupina už tak priamo neklame, len Vám nepovie pravdu. Povedia Vám cenu, ale nepovedia, aká časť z tejto ceny ide do Google a akú si nechávajú pre seba. Väčšinou preto, lebo väčšina z tých peňazí do Google nepríde a vám nezostane nič iné, než sa čudovať, prečo svoje reklamy nevidíte vy ani nikto z Vašich známych. Dostanete vyfabrikované reporty, prípadne návštevnosť Vašej stránky z robotov v krajinách na opačnej strane zemegule.

Ako vyzerá seriózna cenová ponuka

Ak sa Vás niekto nechystá oklamať, ponúkne Vám cenu za reklamu v Google rozdelenú do dvoch častí. 

V prvej časti bude jasne povedané, koľko z tých peňazí ide do Google a čo sa za to dá očakávať. Aj s upozornením, že ide o prognózu. Keďže reklama sa v google nakupuje ako online aukcia, nič iné ako prognózu, Vám seriózna firma neposkytne. Samozrejmosťou je prístup priamo k reklamnému účtu Google Ads, kde si môžete kedykoľvek skontrolovať, či Vaše peniaze naozaj skončili v Google a či boli použité na to, čo ste si dohodli. Táto ponuka sa dá urobiť v nekonečnom množstve variant a v reáli si budete tento rozpočet sami regulovať a môcť ho meniť podľa Vašej potreby hoc aj každý deň. Jediné čo je treba chápať, že v Google sa neplatí za zobrazenia, ale len za kliky na Vašu reklamu. Nízky rozpočet Vám "ušetrí", ale Vaše reklamy sa budú zjavovať menej často a menej ľudí sa o Vás dozvie. 

Druhá časť ponuky sa týka ceny za služby reklamnej agentúry. Tu je možných viacero prístupov - od paušálu, cez hodinové sadzby až po success-fee, teda prémiu za dosiahnutie očakávaných cieľov. Ceny sa pohybujú rôzne. Pri ich posudzovaní majte na zreteli dve veci: 

1. Čím nižšia cena za služby agentúry, tým menej sa Vašim kampaniam budú v agentúre venovať. Ak ale pôsobíte v regióne alebo segmente, kde je maximálny potenciál napríklad 50 eur, je jednoduchšie mať nastavené trochu vyššie ceny, ako minúť 300 eur na to, že Vám agentúra zlepší výkon o 20%.

2. Ľudia, ktorí pre Vás pracujú, musia na udržaní svojej kvality v online tráviť značnú časť svojho času štúdiom - dát z Vašich kampaní, porovnávaním, učením, a sledovaním trendov. Samotná zmena v kampani je možno otázka pár klikov, ale urobiť to kvalifikovane a nepoškodiť pritom klienta, môže vyžadovať hodiny práce. Obdobne je to pri automatických kampaniach, riadených algoritmami. Keďže algoritmy google pracujú pre všetkých rovnako, rozdiel je v tom presne vedieť kedy a ktorý algoritmus používať, aké dáta mu dodať, aby mohol fungovať skutočne efektívne a ako ho korigovať tak, aby klient vyťažil maximum.

Vstupná analýza s cenou reklamy zadarmo

Cena za reklamu v google je individuálna a závisí od Vašich požiadaviek. Ak chcete zistiť, aké sú priemerné ceny preklikov vo Vašom biznise a v koľkých vyhľadávaniach by sa vaše reklamy mohli zjaviť, urobíme pre vás analýzu vyhľadávania v Google zadarmo. Okrem ceny za reklamu z nej získate cenné informácie aj pre SEO, Váš web alebo celkovo, pre Vaše podnikanie. Ak máte o ňu záujem, stačí kontaktovať našich obchodných zástupcov priamo vo vašom regióne a požiadať o ňu. Alebo vyplniť formulár na našej stránke

Aký podklad budeme od Vás potrebovať:

- vašu www stránku

- www stránky konkurencie

- slová a výrazy, ktoré pomenúvajú vaše výrobky a služby, prípadne problémy, ktoré riešia a vaše výrobky a služby sú na ne riešením (napríklad ak ste inštalatér, tak aj "pokazený prívod vody")

- výrazy, ktoré by sa mohli medzi ne zamotať a naznačujú, že dotyčný chce niečo iné ako ponúkate

- región, ktorý je pre Vás zaujímavý

- ak máte Google Analytics alebo Google Search Console účet, udeliť prístup doň používateľovi s mailom rgnprss@gmail.com


Tešíme sa na Vás.